National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.00 seconds. 
Prevention of Dyslexia in the Field of Kindergarten Education
Hrušková, Kateřina ; Seidlová Málková, Gabriela (advisor) ; Felcmanová, Lenka (referee)
This diploma final project deals with prevention of dyslexia in kindergarten. Teoretical part has three chapters. In the first part, there is a short survey of the development literacy and definition of foundations of literacy like phonemic awareness and letter knowledge. The second part describes the world of preschooler. There is a short characterization of development of child at this age. The last chapter in theoretical part is called Prevention of Dyslexia. Practical part is based on the questionnaire for teachers. The questionnaire was originally created for the purpose of the international longitudinal study ELDEL ("Establishing the Foundations of Literacy in European Languages"). The aim of this thesis is a bit different from the longitudinal study. The objective of this thesis lay in the description of the structure of teacher's practices in prevention of dyslexia, not just in literacy foundations development and find out, which activities teachers prefer. If they are inspired by czech tradition or if they know and prefer outland views of preventiv dyslexia.
Linguistics in the field of special education
Majerová, Radka ; Macurová, Alena (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Nebeská, Iva (referee)
Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....
Prevention of Dyslexia in the Field of Kindergarten Education
Hrušková, Kateřina ; Seidlová Málková, Gabriela (advisor) ; Felcmanová, Lenka (referee)
This diploma final project deals with prevention of dyslexia in kindergarten. Teoretical part has three chapters. In the first part, there is a short survey of the development literacy and definition of foundations of literacy like phonemic awareness and letter knowledge. The second part describes the world of preschooler. There is a short characterization of development of child at this age. The last chapter in theoretical part is called Prevention of Dyslexia. Practical part is based on the questionnaire for teachers. The questionnaire was originally created for the purpose of the international longitudinal study ELDEL ("Establishing the Foundations of Literacy in European Languages"). The aim of this thesis is a bit different from the longitudinal study. The objective of this thesis lay in the description of the structure of teacher's practices in prevention of dyslexia, not just in literacy foundations development and find out, which activities teachers prefer. If they are inspired by czech tradition or if they know and prefer outland views of preventiv dyslexia.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.